Zoeken

Waarom jouw droomklant wél op jouw verhaal zit te wachten

Ik hoor het vaak van ondernemers. 'Leuk en aardig, maar wie zit er nou te wachten op mijn verhaal? Wat doet mijn verhaal ertoe? Het gaat toch om mijn diensten?' Misschien denk jij ook wel dat niemand op jouw verhaal zit te wachten. Je hebt weinig inspiratie, weet niet wat je moet delen en je content is vlak en onsamenhangend. Grote kans dat je bedrijf dan ook niet van de grond komt. Zonde. Want jouw verhaal doet er wel toe. Voor jezelf, maar minstens zoveel voor jouw droomklant. Je klant is namelijk meer geïnteresseerd in WAAROM jij iets verkoopt dan in WAT je precies verkoopt. In dit blog vertel ik je waarom jij als ondernemer niet zonder bezield verhaal kunt.

Maar het gaat toch om wat ik verkoop?

Ondernemers vertellen doorgaans graag over waarom hun product of dienst zo goed en uniek is. En dat geloof ik meteen. Toch vind ik dat praatje over je dienst of product stiekem een beetje saai. Niet onbelangrijk, maar saai. Liever hoor ik iets over jou. Waarom ben je dit bedrijf gestart? Wat zag je in de wereld gebeuren - en wat wilde je daaraan veranderen? Welke impact wilde je maken? Wat gebeurde er in jouw leven waardoor je ging ondernemen? That is where the magic happens. En waar ik, net zoals jouw droomklant, op het puntje van mijn stoel zit.


De kracht van jouw verhaal

Als ondernemer zit jouw onderscheidend vermogen in je verhaal. Jij bent namelijk het hart en ziel van je bedrijf. Je bedrijf en jijzelf zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met je verhaal maak je klanten duidelijk waarom je doet wat je doet en waar je voor staat. Je verhaal zegt alles over je beweegredenen, missie, visie en bezieling. Wat je hier wilt bereiken en wat je voor wie wilt betekenen. Want je maakt mij niet wijs dat je alleen maar bent gaan ondernemen voor het geld of de vrijheid. Je hebt toch iets te vertellen? Tijd om daarvoor te gaan staan!


Stel, je bent een coach. Dan ben je niet de enige die dit vak uitoefent. Dan weet je dat je potentiële klant niet zomaar op zoek is naar een coach. Hij of zij zoekt een coach waarmee het klikt. Iemand die zich kwetsbaar opstelt en zijn of haar eigen bedrijf niet zomaar is begonnen. Iemand die het verhaal achter zijn of haar bedrijf vertelt en dat met bezieling doet. Je klanten onthouden niet je specifieke coachmethodiek of logo. Ze onthouden je verhaal. Ga maar na waarom jij de laatste keer met een mede-ondernemer in zee ging. Waarschijnlijk omdat zijn of haar verhaal je aansprak.


Je klant onthoudt je verhaal

Op het moment dat je een verhaal hoort, breekt je brein dat op in kleinere stukjes. Die kleine stukjes zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt. Bij het lezen of horen van een verhaal worden je spiegelneuronen geactiveerd. Dat betekent dat je brein op precies dezelfde manier actief wordt als wanneer je het zelf meemaakt. Je relateert het verhaal aan je eigen ervaringen. Als vanzelf leef je je in en verplaats je je in de hoofdpersoon van het verhaal. Als je informatie in een verhaalvorm hoort, neemt je brein onbewust aan dat je belangrijke informatie hoort.


Nooit meer een writersblock

Als je je verhaal als rode draad in je bedrijf gebruikt, hoef je nooit meer naar een knipperende cursor te kijken. Je verhaal en de thema's in jouw verhaal voorzien je blijvend van inspiratie. Zo kun je delen over je eigen lessen en worstelingen in het ondernemen. Je kunt mooie en kwetsbare momenten delen. Je bent tenslotte behalve ondernemer ook mens. Door je persoonlijk en kwetsbaar op te stellen, krijg jij de gunfactor. Je bent eerlijk en oprecht, en dat wordt gewaardeerd. Je kunt dan zelfs fans of ambassadeurs van je bedrijf krijgen. Ook herkennen je volgers zich in je verhaal en zullen ze sneller geneigd zijn om je dienst of product af te nemen.


Een tekst zonder verhaal is zielloos en saai. Hetzelfde geldt voor een bedrijf zonder verhaal - het is vlak. Je verhaal is de ziel van jouw bedrijf. Met je verhaal sta je nooit meer met je mond vol tanden. Je gebruikt je verhaal in al je communicatie en content. Op je website, social media en in je acquisitiegesprekken. Je verhaal brengt mensen in beweging. En maakt dat je potentiële klant zich jou herinnert, en niet die andere twaalf coaches.


Geen slap, maar een echt verhaal

Vertel niet zomaar een verhaal. Je klanten prikken er zo doorheen als je niet oprecht bent, verzinsels, gladde praatjes of gebakken lucht verkoopt. Vertel geen onwaarheden. Verkopen om het verkopen is het oude denken. Dat hoef je niet meer te doen. Juist niet. Het gaat om jouw echte, authentieke en persoonlijke verhaal. Een verhaal dat mensen raakt, omdat ze er (h)erkenning in vinden. Denk je nu: 'Huh, over welk verhaal heeft ze het de hele tijd?' Stel jezelf dan de volgende vragen:

- Waarom ben ik gaan ondernemen? En waarom heb ik deze dienst of dit product gekozen?

- Wat wil ik betekenen voor anderen? Waarom kan ik zelfs in het weekend of 's avonds met hart en ziel aan mijn bedrijf werken?

- Welk gevoel wil ik mijn klanten geven als ze een product of dienst bij mij afnemen?

- Wat heb ik meegemaakt waardoor ik nu sta waar ik sta? Welke ontwikkeling maakte ik door, naar aanleiding van die gebeurtenissen?

- Wat vind ik belangrijk, hoe blijkt dat uit mijn verhaal en hoe komt dat terug in mijn bedrijf?


Wil jij met jouw verhaal aan de slag?

Voel je dat je meer te vertellen hebt, maar lukt het je niet om jouw verhaal te vinden, op papier te krijgen of te vertellen? Ik help je. Samen komen we tot een verhaal waarvan je zegt: 'JA! Dit ben ik en hier sta ik voor'. Een verhaal waarmee jij echt durft te staan voor wat je te bieden hebt. Nieuwsgierig? Vraag een vrijblijvende Story Call met mij aan of mail me via info@emmajosien.nl.

Wil jij leren hoe je met je verhaal een authentiek merk neerzet? Abonneer je dan op mijn mailing!

info@emmajosien.nl

+31 (6) 11 53 73 69

VOLG MIJN VERHAAL OP INSTAGRAM

  • Black LinkedIn Icon